“Bahawasanya sembahyang
Sembahyang
Jadi bagaimana orang Arab hendak faham cerita tentang tiang, sedangkan mereka tidak guna tiang? Sebenarnya mereka tengok khemah dan tiang khemah. Sembahyang ini macamlah tiang khemah. Kalau tiang utamanya tidak ada, khemah itu tidak boleh didirikan. Orang badwi dan orang-orang yang datang mengerjakan haji di Mekah, mereka gunakan khemah.
Agama Islam ini pun seperti itu juga. Jika ibadah sembahyang (tiang) kita tinggalkan, agama (khemah) tidak boleh kita dirikan. Nanti kita akan tengok tuan kitab ini mengatakan sesiapa yang tidak bersembahyang seolah-olah tidak ada agama.
“Bahawasnya sembahyang lima waktu itu tiang agama, dan yang terlebih besar kejadian rukun Islam yang
Rukun Islam
“Dan tempatnya daripada agama seperti tempat kepala daripada tubuh.”
Ibadah sembahyang ini kalau dibandingkan dengan tubuh badan manusia, ia seumpama kepala.
“Dan tempatnya daripada agama seperti tempat kepala daripada tubuh. Maka seperti tiada hidup orang yang tiada kepala baginya.”
Apabila sudah tidak ada kepala, apa gunanya lagi? Tiada tangan, kita masih hidup lagi, ada guna. Tiada kaki, kita masih hidup lagi, ada guna. Tiada pinggang ke bawah pun ada orang hidup juga. Tapi jika tiada kepala, seseorang itu sudah tidak hidup, sudah tidak berguna.
Jadi ibadah sembahyang kepada agama seolah-olah kepala kepada badan. Apabila tiada sembahyang, maka tiadalah agama. Begitu ceritanya. Tiada kepala, manusia mati. Tiada sembahyang, tiada agama.
“Maka demikianlah, tiada agama bagi orang yang tiada sembahyang.”
Begitulah kata tuan kitab kita – Tuan Syeikh Daud Fatoni.
“Demikian telah datang beberapa hadis…”
Rasanya sekadar itu saja dulu, kita ulang sepintas lalu.
Pertama- tuan kitab kita menceritakan bahawa sembahyang ialah jalan orang-orang yang bertaqwa. Sesiapa yang mendirikan mendirikan sembahyang yang lengkap (yang fardhu), maka dia tidaklah termasuk dalam golongan orang-orang yang bertaqwa. Itulah ruginya.
Yang kedua – ibadah sembahyang ini ialah penyejuk mata hati, penyejuk batin, penyejuk rohani Nabi Muhammad saw. Sepatutnya ibadah sembahyang ini juga menjadi penyejuk bagi diri kita. Sekiranya kita berasa sedap dalam sembahyang, maksudnya ‘penyejuk’lah. Tapi apabila sampai waktu sembahyang kita berasa rimas kerana kena sembahyang lagi, itu bukan penyejuk mata hati.
Yang ketiga – bagi orang-orang yang cinta akan Allah, ibadah sembahyang itu sendiri sudah jadi ‘syurga’ di dunia. Sehinggakan ada seorang wali Allah yang bermohon kepada Tuhan supaya dapat bersembahayang di dalam kubur (selepas matinya), doanya dimakbulkan. Punya seronok ibadah sembahyang.
Kemudian tuan kitab kita juga berpesan, yang beri kita faham isi kitab ini ialah Allah SWT.
No comments:
Post a Comment