Friday, February 19, 2010

Teks Kuliah Munyatul Musolli 4 - Syariat dan Hakikat


“Dan rahmat Allah dan salam-Nya atas penghulu kita Nabi Muhammad pesuruh Tuhan sekelian dan memberi syafaat ia akan segala orang yang berdosa pada hari kiamat.”

Tuan kitab kita ini berselawat mendoakan kesejahteraan kepada Nabi Muhammad, kerana Nabi Muhammad pada hari akhirat kelak ialah pemberi syafaat kepada kita.

Secara ringkasnya syafaat itu begini. Pada hari akhirat nanti ada timbangan amal. Bagaimana rupa timbangan amal itu tidaklah kita tahu. Jadi sekarang kita buat contoh, ia seumpama sebuah dacing. Di sebelah kanan ialah pahala kita manakala di sebelah kirinya pula dosa kita. Ketika ditimbang, tiba-tiba berat sedikit di sebelah dosa. Dengan syafaat Nabi Muhammad, dia tolong beratkan sebelah kanan, di sebelah pahala. Dapatlah kita masuk syurga. Daripada hendak dimasukkan ke dalam neraka pada mulanya tadi, akhirnya kita dimasukkan ke dalam syurga. Itulah syafaat.

Hendak dapatkan syafaat, (antaranya) kita kena banyak berselawat. Ada ulama yang berselawat hingga beribu kali sehari. Mungkin kita akan dimasukkan ke neraka, tapi oleh kerana kita selalu berselawat, dapat syafaat Nabi.

Begitu juga jika dalam keluarga kita ada seorang hafiz. Dia boleh selamatkan beberapa orang ahli keluarganya kerana dia boleh beri syafaat. Tapi syafaatnya tidaklah sekuat syafaat Nabi Muhammad.

Sebab itu banyak orang dari golongan professional (yang mendapat kesedaran), mereka hantar anak-anak mereka mengikuti kelas tahfiz. Dulu mereka tidak belajar agama, maka mereka mengharapkan anak-anak mereka berjaya jadi hafiz dan dapat memberi syafaat kepada mereka.

“… dan atas segala keluarganya…”

Kita mendoakan kesejahteraan kepada keluarga Nabi Muhmmad juga.

“Dan segala sahabatnya, dan segala ikutannya (pengikutnya) daripada anak buahnya yang suci mereka itu akan rahmat dan salam yang berkekalan keduanya hingga ke hari kiamat.”

“Dan adapun kemudian daripada itu. Maka ketahui oleh kamu hai segala orang Muslimin. Telah memberi faham akan kami dan akan kamu Allah SWT.”

Jadi sebelum tuan kitab kita ini hendak melanjutkan pengajarannya tentang ibadah sembahyang, dia beri kita satu peringatan. Ilmu yang kita belajar ini, yang mampu kita faham ini, sebenarnya diberi oleh Tuhan. Tuhan yang beri kita faham. Otak kita tidak ada kuasa untuk memaham. Dari segi hakikatnya, akal kita tidak ada kuasa untuk memaham. Ikhtiar kita tidak ada kuasa untuk faham. Dari segi hakikatnya, yang memberi kita faham ialah Tuhan. Sebab itu kita kena banyak berdoa minta Tuhan tolong beri kita faham.

Sama juga dengan kedatangan kita ke sini. Dari segi syariatnya nampak kita yang berusaha untuk datang. Kita datang naik kereta, jalan kaki, pakai payung dan lain-lain untuk dengar pengajian. Tapi dari segi hakikatnya, yang bawa kita datang ialah Tuhan. Sebabnya, kita tiada kuasa untuk datang. Hendak menggerakkan jari sedikit pun tidak ada kuasa. Semua itu kuasa Tuhan.

Jadi kalau kita belajar dan faham, itu atas pertolongan Tuhan.

“…dan kamu cerdik, dan lindungkan daripada kejahatan diri kita.”

Kita berfikir hendak buat kejahatan, tiba-tiba tak jadi. Apakah ia berlaku atas usaha kita sendiri? Dari segi syariatnya, memang usaha kita sendiri. Kita terfikir untuk mencuri, tiba-tiba kita membatalkan hasrat kita itu kerana berasa berdosa. Memanglah itu berlaku atas usaha kita, tetapi dari segi hakikatnya, Allah yang tolong dan pilih (agar kita tidak mencuri ketika itu). Kita tidak ada kuasa.

Oleh itu, kena seimbang (pemahaman kita) antara syariat dan hakikat.

“Dan rahmat Allah dan salam-Nya atas penghulu kita Nabi Muhammad pesuruh Tuhan sekelian dan memberi syafaat ia akan segala orang yang berdosa pada hari kiamat.”

Tuan kitab kita ini berselawat mendoakan kesejahteraan kepada Nabi Muhammad, kerana Nabi Muhammad pada hari akhirat kelak ialah pemberi syafaat kepada kita.

Secara ringkasnya syafaat itu begini. Pada hari akhirat nanti ada timbangan amal. Bagaimana rupa timbangan amal itu tidaklah kita tahu. Jadi sekarang kita buat contoh, ia seumpama sebuah dacing. Di sebelah kanan ialah pahala kita manakala di sebelah kirinya pula dosa kita. Ketika ditimbang, tiba-tiba berat sedikit di sebelah dosa. Dengan syafaat Nabi Muhammad, dia tolong beratkan sebelah kanan, di sebelah pahala. Dapatlah kita masuk syurga. Daripada hendak dimasukkan ke dalam neraka pada mulanya tadi, akhirnya kita dimasukkan ke dalam syurga. Itulah syafaat.

Hendak dapatkan syafaat, (antaranya) kita kena banyak berselawat. Ada ulama yang berselawat hingga beribu kali sehari. Mungkin kita akan dimasukkan ke neraka, tapi oleh kerana kita selalu berselawat, dapat syafaat Nabi.

Begitu juga jika dalam keluarga kita ada seorang hafiz. Dia boleh selamatkan beberapa orang ahli keluarganya kerana dia boleh beri syafaat. Tapi syafaatnya tidaklah sekuat syafaat Nabi Muhammad.

Sebab itu banyak orang dari golongan professional (yang mendapat kesedaran), mereka hantar anak-anak mereka mengikuti kelas tahfiz. Dulu mereka tidak belajar agama, maka mereka mengharapkan anak-anak mereka berjaya jadi hafiz dan dapat memberi syafaat kepada mereka.

“… dan atas segala keluarganya…”

Kita mendoakan kesejahteraan kepada keluarga Nabi Muhmmad juga.

“Dan segala sahabatnya, dan segala ikutannya (pengikutnya) daripada anak buahnya yang suci mereka itu akan rahmat dan salam yang berkekalan keduanya hingga ke hari kiamat.”

“Dan adapun kemudian daripada itu. Maka ketahui oleh kamu hai segala orang Muslimin. Telah memberi faham akan kami dan akan kamu Allah SWT.”

Jadi sebelum tuan kitab kita ini hendak melanjutkan pengajarannya tentang ibadah sembahyang, dia beri kita satu peringatan. Ilmu yang kita belajar ini, yang mampu kita faham ini, sebenarnya diberi oleh Tuhan. Tuhan yang beri kita faham. Otak kita tidak ada kuasa untuk memaham. Dari segi hakikatnya, akal kita tidak ada kuasa untuk memaham. Ikhtiar kita tidak ada kuasa untuk faham. Dari segi hakikatnya, yang memberi kita faham ialah Tuhan. Sebab itu kita kena banyak berdoa minta Tuhan tolong beri kita faham.

Sama juga dengan kedatangan kita ke sini. Dari segi syariatnya nampak kita yang berusaha untuk datang. Kita datang naik kereta, jalan kaki, pakai payung dan lain-lain untuk dengar pengajian. Tapi dari segi hakikatnya, yang bawa kita datang ialah Tuhan. Sebabnya, kita tiada kuasa untuk datang. Hendak menggerakkan jari sedikit pun tidak ada kuasa. Semua itu kuasa Tuhan.

Jadi kalau kita belajar dan faham, itu atas pertolongan Tuhan.

“…dan kamu cerdik, dan lindungkan daripada kejahatan diri kita.”

Kita berfikir hendak buat kejahatan, tiba-tiba tak jadi. Apakah ia berlaku atas usaha kita sendiri? Dari segi syariatnya, memang usaha kita sendiri. Kita terfikir untuk mencuri, tiba-tiba kita membatalkan hasrat kita itu kerana berasa berdosa. Memanglah itu berlaku atas usaha kita, tetapi dari segi hakikatnya, Allah yang tolong dan pilih (agar kita tidak mencuri ketika itu). Kita tidak ada kuasa.

Oleh itu, kena seimbang (pemahaman kita) antara syariat dan hakikat.

No comments: