Thursday, August 27, 2009

SJ Ringkas- Cara Hendak Kenal Allah

PERTANYAAN:
Assalamualaikum.
Saudara, penulisan dalam blog saudara betul menyedarkan
terutama ALLAH CINTA AGUNG

Apa pun saudara
macam mana tu nak mengenal Allah?

Saya faham akan cerita saudara, apakah saya sudah mengenal????
Saya tahu siapa saya sebagai hamba, mana tempat saya
Adakah saya dah kenal atau saya masih jauh lagi?

Saya harap saudara dapatlah berkongsi ilmu dengan saya
Jiwa ini sunyi


JAWAPAN:


Wlksm XXXX XXXX,
Terima kasih kerana sudi meneliti Allah Cinta Agung http://allahcintaagung1.blogspot.com/ .

Salah satu cara untuk mengenal Allah ialah dengan mengenal diri kita (makhluk) terlebih dahulu. Setelah mengenal diri kita (makhluk) ini, barulah selepas itu mudah untuk kita mengenal Allah.

Mengapa begitu?
Kerana hanya ada DUA hal saja iaitu Allah dan makhluk. Untuk mengenal Allah secara terus tidak kita mampu kerana Dia tidak boleh dilihat, dijamah, digambarkan dan sebagainya. Oleh itu kita kenalah mengenal lawan-Nya yang tunggal terlebih dahulu iaitu diri kita (makhluk), kerana makhluk umumnya boleh dilihat, ataupun dirasa, ataupun digambarkan dan sebagainya.

Salah satu kaedah yang sangat sesuai untuk mencapai pemahaman dalam hal ini ialah dengan mempelajari ilmu tauhid Sifat 20. Dalam ilmu ini, dijelaskan dengan terperinci perbezaan antara Allah dengan makhluk. Apabila mengetahui perbezaan ini, kenallah kita akan Allah SWT itu insyaallah.

4 comments:

Admin said...

Asalamu'alaikum, saudare ncek yang bename zulfiqar. Semoge rahmat Nye selalu menaungi 'ncek. Amin.
Ape yang 'ncek kate amat lah luros, benar adenye ape bile hambe nak kenal akan Empunye nye, make hendaklah hambe tadi kenal ape yang ade pade diri. Sesuai dengan ape kate keterangan, man'arafa nafsahu faqad'arafa rabbahu.
Yang ertinye : siape kenal akan diri nye maka kenal akan Yang Menghadirkan Nye.
Semoge kite selalu atas rahmatnya. Amin
wasalam
fafiruilallah.blogspot.com

Admin said...

Asalamu'alaikum, saudare ncek yang bename zulfiqar. Semoge rahmat Nye selalu menaungi 'ncek. Amin.
Ape yang 'ncek kate amat lah luros, benar adenye ape bile hambe nak kenal akan Empunye nye, make hendaklah hambe tadi kenal ape yang ade pade diri. Sesuai dengan ape kate keterangan, man'arafa nafsahu faqad'arafa rabbahu.
Yang ertinye : siape kenal akan diri nye maka kenal akan Yang Menghadirkan Nye.
Semoge kite selalu atas rahmatnya. Amin
wasalam
fafiruilallah.blogspot.com

Anonymous said...

macam mana nak daptkan buku nie

ABU ZULFIQAR AMSYARI said...

Bukan buku tuan, ala buku internet. Boleh baca di http://allahcintaagung1.blogspot.com/