Thursday, August 27, 2009

Mengapa Lelaki Tidak Suka Solat Berjemaah?

SOALAN:
Mengapa banyak orang lelaki tidak suka pergi solat fardhu berjemaah di masjid atau surau?

JAWAPAN:
Ada beberapa sebab, yang bersangkutan dengan kekurangan ilmu dan iman.

Kurang ilmu kerana:
1. Tidak mengetahui kelebihan-kelebihan yang bakal diperolehi oleh dirinya, keluarganya, masyarakatnya, umatnya, agamanya dan seluruh dunia dengan sebab berjemaah itu.
2. Tidak mengetahui kerugian-kerugian yang akan ditanggung oleh dirinya, keluarganya, masyarakatnya, umatnya, agamanya dan seluruh dunia dengan sebab meninggalkan berjemaah itu.

Kekurangan ilmu ini menjadikan kaum lelaki tidak pergi berjemaah kerana:
1. Ada yang mudah dipengaruhi oleh anasir tertentu agar tidak pergi berjemaah.
2. Ada kumpulan-kumpulan yang mendakwa memperjuangkan Islam sendiri kurang menitik-beratkan hal berjemaah ini. Kumpulan dakwah sendiri sudah begitu, kaum lelaki yang tidak terlibat dengan dakwah tentulah tidak ada motivasi untuk pergi berjemaah.
3. Ada individu dan masyarakat yang keberatan untuk pergi berjemaah kerana khuatir akan ditolak menjadi imam.
4. Ada keluarga dan masyarakat yang bersikap ‘biasa saja’ kepada mereka yang tidak pergi berjemaah. Masyarakat ini tidak akan menggerakkan kaum lelaki mereka pergi berjemaah.
5. Ada ulama dan ahli ibadah sendiri yang mengabaikan tuntutan berjemaah. Masyarakat tentunya mengambil para ulama dan ahli ibadah ini sebagai contoh.
6. Masyarakat lebih tertarik ke kedai kopi dan rancangan televisyen.
7. Pemerintah sendiri tidak mencontohkan dan menggalakkan masyarakat pergi berjemaah.
8. Tidak bermotivasi untuk pergi. Solat di rumah dirasakan begitu selesa dan mudah. Jika pergi berjemaah akan rugi masa dan tenaga untuk bersiap, menghidupkan kenderaan, perjalanan pergi, meredah cuaca, bertegur sapa dengan orang lain, perjalanan pulang dan lain-lain.
9. Lain-lain lagi.

Kurang iman pula kerana memang malas untuk pergi walaupun kadang-kadang memang tahu serba-sedikit tentang kelebihan-kelebihan dan kerugian-kerugian di atas tadi. Ada ilmu tetapi malas dan buat tidak kisah.

Kurang ilmu lebih mudah diusahakan berbanding kurang iman.

Wallahualam.

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails