Sunday, August 6, 2017

Carilah Ruang untuk Kenal Allah

Indahnya hidup bertasawuf.... Ada orang2 yang sekadar tahu Allah tetapi tidak kenal Allah. Dengan bertasawuf, kita tidak sekadar tahu dan kenal akan Dia, malah mencintai-Nya.
Orang minta kita sampaikan barang kepada Pak Udin. Kita tahu yang Pak Udin memang betul2 ada tetapi kita tidak kenal Pak Udin. Dapatkah kita sampaikan barang itu kepada Pak Udin? Mahu tak mahu kita kena bertanya kepada orang2 yang kenal Pak Udin. Orang2 inilah yang akan membawa kita kepada Pak Udin.
 
Begitulah halnya dengan orang2 yang tahu lagi yakin yang Allah memang ada tetapi mereka tidak mengenal Allah. Mereka kenalah bertanya (berguru) kepada orang2 yang sudah kenal akan Allah (guru2). Maka guru2 inilah yang akan membantu membawa mereka kepada Allah dan mengenali-Nya.

Ada guru2/pembimbing/naqib dsb yang membimbing kita begitu begini dalam hal2 berkhidmat untuk Allah, maka banyaklah perkhidmatan (ibadah dan kerja2 agama) kita kepada-Nya. Namun... sampai ke sudah kita tidak dikenalkanya dengan Allah. Jenis ini biasanya kerana mereka sendiri tidak mengenal Allah tetapi sekadar tahu Allah sahaja. Maka, bagaimana mereka mahu bawa kita untuk mengenal Allah?

Sekiranya kita sudah lama bertahun2 berjuang di dalam mana2 perkumpulan, jemaah, organisasi agama dsb yang benar tetapi tidak dibawa oleh perkumpulan, jemahah, organisasi dsb itu kepada mengenal Allah.... mestilah kita mencari. Mencari jalan2 mengenal Allah ini bukan bermaksud kita kena tinggalkan organisasi sedia ada, teruskan, sangat bagus, cuma kita hendak melengkapkan bahagian2 yang kurang.

No comments: