PERSOALAN
:
Ada
pandangan ustaz yang berfahaman Salafi Wahhabi (kita sebut sebagai Ustaz W sahaja
selepas ini) yang sama dengan pandangan Ustaz S, tetapi mengapa Ustaz S tidak
dikategorikan sebagai berfahaman Salafi Wahhabi juga? Sepatutnya Ustaz S pun
Wahhabi jugalah.
PENJELASAN
:
Ada pandangan
agama Hindu yang sama dengan pandangan agama Islam. Mengapa kita tidak kata
agama Islam itu juga agama Hindu?
Kerana
punya pandangan tertentu yang sama bukan sandaran untuk mengatakan kedua-dua
agama adalah sama.
Ada
pandangan YB Lim Guan Eng (dari DAP) yang sama dengan pandangan DS Najib Tun
Razak (UMNO), tapi mengapa Najib Tun Razak tidak dilabelkan sebagai DAP juga?
Kerana
punya persamaan pandangan dalam isu tertentu bukan bukti kedua-dua mereka adalah
dari parti yang sama.
Ada
pandangan Dr Asri yang sama dengan pandangan Syeikh Nuruddin Al-Banjari, tapi
mengapa Syeikh Nuruddin tidak dicop sebagai Wahhabi?
Kerana beberapa
persamaan pandangan bukan bukti kedua-dua mereka adalah dari fahaman/aliran
yang sama.
Pandangan
Imam Asy-Syafi’i banyak yang sama dengan pandangan Imam Malik, tetapi Mazhab
Asy-Syafi’I tetap tidak sama dengan Mazhab Maliki.
Maka dalam
hal wujudnya pandangan-pandangan tertentu yang sama antara Ustaz dengan Ustaz S,
perkara itu tidak boleh sama sekali dijadikan sandaran untuk mengatakan mereka
mempunyai fahaman/aliran yang sama. Sebab itulah kita tidak mengatakan Ustaz S
berfahaman Salafi Wahhabi sekalipun ada pandangan dia yang sama dengan
pandangan Ustaz W.
Seseorang
itu dikenalpasti sebagai berfaham Salafi Wahhabi melalui ciri-cirinya. Ada
berpuluh-puluh ciri seorang Salafi Wahabi. Macam mana hendak tahu seseorang itu
betul Salafi Wahhabi atau bukan melalui ciri-ciri tersebut?
a)
Seandainya orang itu mempunyai banyak daripada
ciri-ciri Salafi Wahhabi itu, maka jelaslah dia seorang Salafi Wahhabi
sekalipun pun dia bermati-matian tidak mengaku yang dia berfahaman Salafi Wahhabi.
b)
Seandainya orang itu mempunyai hanya sedikit
sahaja daripada ciri-ciri Salafi Wahhabi itu, maka dia bukanlah seorang Salafi
Wahhabi sekalipun dia bermati-matian mendakwa dirinya seorang Salafi Wahhabi.
c)
Seandainya orang itu mempunya beberapa ciri
Salafi Wahhabi tetapi tidak mencapai tahap banyak, maka kita tidak dapat
pastikan sama ada dia berfaham Salafi Wahhabi atau tidak. Dalam hal sebegini,
kita mendahulukan sangka baik bahawa dia bukanlah berfaham Salafi Wahhabi.
Sekiranya pada masa-masa akan datang berlaku perubahan dari segi ciri-cirinya
(sama ada bertambah atau berkurang), barulah kita nyatakan secara jelas yang
dia berada dalam kategori yang mana.
(*Yang
berminat untuk mengetahui antara ciri-ciri orang yang berfahaman Salafi
Wahhabi, boleh rujuk dan meneliti tulisan saya di sini http://alexanderwathern.blogspot.my/2016/03/ciri-ciri-salafi-wahabi.html
. Baru 40 ciri, ada banyak lagi. Tapi yang 40 ciri ini pun sudah cukup untuk
dijadikan senarai semak apabila kita mahu mengenal pasti sama ada seseorang itu
berfahaman Salafi Wahhabi ataupun bukan. Pengenalpastian dibuat melalui
pengesanan ciri-ciri, bukannya melalui pengakuan atau ketidakmengakuan
seseorang)
Berbalik
kepada persoalan yang dikemukakan.
Ustaz W
sudah kita kenal pasti berfaham Salafi Wahhabi kerana banyak ciri-ciri Salafi Wahhabi
padanya. Manakala Ustaz S, hanya ada beberapa ciri Salafi Wahhabi padanya. Maka
kita mendahulukan sangka baik bahawa dia tidak berfahaman Wahhabi.
Oleh
itu, kita tidak boleh mengatakan Ustaz S seorang Wahhabi juga sekalipun ada
pandangan dia yang sama dengan pandangan Ustaz W.
FAHAMI
PERMAINAN MEREKA
Apakah
strategi para penganut fahaman Wahhabi, mereka yang cenderung kepada fahaman
Wahhabi dan mereka yang sudah terkena virus Wahhabi (sama ada sudah disedari
atau tidak) dalam permainan ini?
Antaranya,
ada orang yang berfahaman Wahhabi tetapi dia mahu mengelak daripada terkena
label Wahhabi. Dia mahu menunjukkan bahawa label Wahhabi yang ditujukan
kepadanya itu adalah satu kesilapan dan tidak benar.
Oleh
itu, dia cuba mencari-cari ustaz-ustaz lain yang tidak diakui sebagai Wahhabi
oleh masyarakat dan ustaz itu pernah mengatakan sesuatu yang sama dengan yang
dia pegang.
Apabila
sudah ditemuinya (dalam perbicaraan kita ini kita contohkan sebagai Ustaz S
sahaja), maka dia akan buat kenyataan : “Ada pandangan saya yang sama dengan
pandangan Ustaz S. Tapi mengapa Ustaz S tidak diakui sebagai Wahhabi juga?”
Maka sebahagian
orang awam akan mudah terjerat dalam permainan ini. Kata sebahagian orang awam
: “Betul jugak ye? Ustaz S tak pula masyarakat kata dia Salafi Wahhabi! Yang
Ustaz W, orang kata Wahhabi. Padahal ada pandangan mereka yang sama je.”
Hasilnya,
orang awam yang jahil dalam hal ini akan membentuk keputusan dalam jiwa mereka,
contohnya :
a)
Label Wahhabi ke atas Ustaz W adalah fitnah
semata-mata, atau
b)
Ustaz W terbukti bukan Wahabi, atau
c)
Orang yang mengakui Ustaz W sebagai Wahhabi tu
tak tahu apa itu Wahabi, atau
d)
Kalau macam tu, Wahhabi ni baguslah sebab Ustaz
S kan ustaz yang bagus?
Dan
sebagainya.
Begitulah
taktik yang mereka gunakan. Taktik ini sudah dibongkar sejak tahun 1999 dan
ditulis sudah banyak kali. Namun sampai ke hari ini, masih ada sahaja orang-orang
yang terpedaya dengan mudah. Harap-harap inilah kali terakhir saya menulis
tentang bahagian ini.
Wallahu’alam.
Abu
Zulfiqar
29 Mac
2016
2 comments:
Seseorg itu dikenali dgn ciri cirinya, sebgmn seorg Muslim dikenali dgn ciri ciri keislamnya, seorg mukmin dikenali dgn ciri ciri kemukminannya dan seorg yg bertaqwa dikenali dgn ciri ciri ketaqwaannya, begitulah juga dgn penganut wahabiyah ni dpt dikenali dgn ciri ciri kewahabiyannya.
Hanya sahaja menjadi prinsip pegangan kita ASWJ tidak bermudah mudah menghukum atau menuduh sesat sesuatu golongan, yg mana soal sesat atau tidaknya seseorg atau sesuatu golongan kita serahkan kpd pihak berwajib atau pihak berautoriti.
Ciri penganut wahabiyah ;
1.Mengaku berfahaman salaf atau ahlul hadis, tak mengaku wahabi.
2.Ego taksub dgn keilmuan dan pendapat sendiri dan golongan sesamanya, yg selainnya semuanya jahil, tak faham, bahkan sesat.
3.Ayat ayat Quran dan Hadis hadis difahamkan dgn makna zahir semata mata, ikut tafsiran sendiri masing masing.
4.Apa yg Nabi saw tak buat, semuanya dianggap bid'ah yg sesat, walau pun jelas kebaikannya dan tiada nas larangan, semata mata dgn penafsiran mrk terhdp hadis bid'ah yg selalu mrk dendangkan.
5.Bg yg totok wahabiyah, setiap kuliah, ceramahnya mesti dimulakan dgn khutbatul hajah diikuti dgn dendangan hadis bid'ah dholalahnya.
6.Tokoh tokoh pujaannya ; Ibnu Taimiyah, Ibnul Qayyim, Albani, Ben Baz, Sh Utsaimin.
7.Anti tareqat, tawassul, tahlil, Maulid, Istighasah, Tabarruk.
Itulah antara ciri ciri utamanya utk kita jadikan panduan agar berhati hati dgn individu berkenaan.
Fitnahnya wahabiyah ni, partial true, hingga sgt mudah golongan yg kurang berpengetahuan terpengaruh. Yg baru mengenal agama mmg sgt mudah terikut ikut, tp bila semakin bertambah ilmu, semakin memahami dgn jujur dan merendah diri disamping menyedari akan kelemahan diri, pasti ditemui kejanggalannya fahaman wahabiyah ni.
Alhamdulillah, syukur. Terima kasih tuan atas pengisiannya. Semoga diberkati Allah segala usaha2 kita untuk menyelamatkan diri sendiri dan umat manusia yang lain.
Post a Comment