Friday, April 27, 2012

Syarat-syarat Menuntut Ilmu?


Orang bertanya, apakah syaratnya untuk belajar agama dengan saya (khususnya pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumiddin, perbandingan agama dan ilmu perubatan Islam) sama ada secara terus (berhadapan) ataupun secara jarak jauh (melalui internet). Jawab saya, tidak ada apa-apa syarat.

Pengajaran dan pembelajaran bersama-sama saya mudah sahaja. Datanglah ke majlis saya di masjid, surau atau tempat-tempat lain. Yang jauh, ikuti sahajalah kuliah-kuliah saya melalui internet. Sebarang soal-jawab boleh dibuat secara berdepan ataupun melalui internet (bergantung pada keluangan masa saya). Jika rajin dan punya masa lebih, jawab pulalah soalan-soalan peperiksaan yang saya keluarkan, hantar atau e-mel jawapannya kepada saya. Saya akan periksa dan maklumkan keputusannya.

Soalan lagi, ada sebarang bayaran? Tidak ada. Semuanya percuma.

Namun begitu… saya kira ada SATU syarat yang sangat penting, yang perlu saya ketengahkan juga!

Syaratnya mudah sahaja… sekiranya berlaku apa-apa fitnah yang melibatkan dakwah dan diri saya, tolonglah bertanya terlebih dahulu kepada saya. Jangan dengan pandangan sebelah pihak, tanpa bertanya kepada pihak satu lagi (iaitu saya), lalu anda terus :
1.       buat keputusan, atau
2.       ambil tindakan, atau
3.       meletakkan hukuman, atau
4.       yang sewaktu dengan yang di atas tadi.

Tidak mahu pandang penjelasan saya pun, tidak mengiktiraf, tidak mengapa. Tapi sekurang-kurangnya, berilah peluang saya buat penjelasan, dapatkan maklumat daripada kedua-dua belah pihak (atau lebih sekiranya terlibat) yang terlibat, kemudian barulah ambil mana-mana daripada 4 langkah di atas tadi. Jangan terus buat keputusan, ambil tindakan, letakkan hukuman atau lain-lain sebelum anda mendapatkan maklumat daripada kedua-dua belah pihak (atau lebih).

Usahakan diri kita agar menjadi orang yang adil, bukannya menurut hawa nafsu. Seimbangkan input maklumat kedua-dua belah pihak sebelum berbuat sesuatu.

Saya kira… inilah satu sahaja syarat untuk mengambil ilmu dari saya. Sekiranya tuan-tuan sanggup menerima syarat ini, dengan besar hati saya mengalu-alukan. WaAllahua’lam.

Abu Zulfiqar
26 April 2012

2 comments:

kynnbieber said...

Assalamualaikum. Macam mna saya hendah berhubung dengan ustaz.?

ABU ZULFIQAR AMSYARI said...

Wlksm Kynnbieber. Di ruang komen ini pun boleh. Email abuzulfiqar@yahoo.com pun boleh. Akaun Facebook Abu Zulfiqar Amsyari pun boleh.