Sunday, March 18, 2012

Hukum Isteri Cukur Bulu Kening

PERSOALAN :
Salam,
Saya hendak bertanya apakah hukumnya bagi seorang isteri membuang atau mencukur bulu kening?


JAWAPAN :
Pada dasarnya, hukumnya haram dan kesannya ialah berdosa. Hal ini kerana wanita tidak dibenarkan dengan sengaja membuang atau mencukur bulu keningnya, termasuklah wanita yang bertaraf isteri.

Antara sumber sandaran kita ialah hadith yang mengatakan :
“Allah melaknat (tukang) yang memasang dan dipasang (si pemakai) rambut palsu, yang mencukur bulu kening dan dicukurkan bulu kening dan yang membuat cacah (tatu) dan dibuatkan tatu” (Bukhari, Muslim)

Ibnu Mas'ud mengatakan :
"Allah melaknat orang yang bertatu dan orang yang meminta untuk ditatu, orang yang mencukur kening dan orang yang meruncingkan gigi untuk mencantikkan dirinya, yang semua itu mengubah ciptaan Allah." (Bukhari, Muslim)

Ibnu Mas'ud juga mengatakan :
"Aku mendengar Rasulullah saw melarang mencukur kening, mengikir gigi, menyambung rambut dan membuat tatu, kecuali kerana sesuatu penyakit." (Ahmad)

Ibnu Abbas berkata :
"Terlaknatlah orang yang menyambung (rambut) serta yang meminta untuk disambung rambutnya, orang yang mencukur kening dan orang yang mencukur kening dna yang meminta agar dicukur keningnya,orang yang mentatu dan orang yang meminta untuk ditatu, bukan kerana sakit." (Abu Daud)

Namun begitu, ada perinciannya.

1. Jika wanita itu dipaksa dengan paksaan yang boleh memudaratkan dirinya dan dia tidak berdaya mengelakkannya, tidak mengapa.

2. Jika memang semulajadi kening si wanita tebal luar biasa berbanding masyarakat sekelilingnya, sehingga mendatangkan cela dan aib kepadanya seperti digelar "Minah Ulat Bulu", "Leha Kening Gorilla" ataupun sering menjadi pembuka ruang kepada orang lain untuk mengata kekurangan dirinya, maka dibenarkan membuang/mencukur sedikit agar sepadan dengan kening semulajadi masyarakat di sekelilingnya. Tidak boleh dibuang lebih daripada kening semulajadi rata-rata masyarakat di sekelilingnya itu.

3. Ada ulama berpendapat isteri boleh berbuat demikian atas alasan sebagai berhias untuk suaminya. Apatah lagi jika suaminya suka. Jika mahu pakai juga pandangan yang ini, tidak mengapa jika si wanita memang jenis yang tidak keluar rumah dan tidak bergaul dengan yang bukan mahram dengannya. Tidak mengapa juga jika dia jenis yang keluar rumah tetapi menutup keseluruhan mukanya seperti burqa wanita Afghanistan, ataupun dengan cara-cara lain yang lebih kurang begitu, iaitu yang dapat menyembunyikan keningnya daripada pandangan yang bukan mahram dengannya. Jika keningnya yang diubahsuai itu sengaja diperlihatkan kepada yang bukan mahram, tentulah berdosa kerana dia sudah bertabarruj.

WaAllahua'alam.

Abu Zulfiqar
15 MAC 2012

No comments: