Wednesday, December 10, 2008

Kedah-Perlis OKTOBER 2008

Selepas menghadiri majlis perkahwinan Albazrah dan Amni, kami terus ke Perlis.

Komplek Bebas Cukai di Bukit Kayu Hitam. Di belakangnya ada kedai-kedai yang harga barangannya lebih murah. Tak payah datang sinilah, lebih baik ke Padang Besar, puas hati.

Salah sebuah kedai di belakang kompleks.

Hotel Seaview di jeti Kuala Perlis. RM 95 semalam.

Dalam hotel. Katanya milik Muslim.

Ada ikan naga (agaknya) dalam kolam kecil di depan hotel. Agak-agak dalam 3 kaki panjang. Kalau letak tangan, boleh jadi dia 'ngap'!

Dari pintu masuk Gua Kelam, Perlis. Sungai di luar Gua Kelam ini memang sesuai untuk beriadah dan mandi-manda. Kawasannya terjaga rapi dan diubahsuai.

Jalan masuk ke Gua Kelam. Laluan ini untuk pejalan kaki. Ada sebuah lagi laluan menggunakan 'kereta api'. Masa ni tengah hujan.

Sepanjang gua ditemani nyalaan lampu, jangan takut.

Ada pelantar di sudut yang luas. Lebih selesa untuk bergambar.

Di sesetengah bahagian ruangnya luas dan batuan di dalamnya punya rupa yang menarik

Dinding Gua Kelam

Inilah rupa 'jambatan gantung' yang menjadi laluan kita. Di bawahnya sungai mengalir keruh (hujan). Jaga-jaga, jangan sampai terjatuh telefon bimbit ataupun lain-lain barang.

Keluar ke sebelah sana Gua Kelam kita akan melihat sungai ini

Dari kedai makan di Padang Besar. Di kedai inilah buat pertama kalinya kami merasa somtam mangga. Fuh, punyalah sedap!


Sawah padi di sempadan Perlis-Kedah

No comments: