Monday, March 23, 2020

Pencerahan Ringkas (3)


Soalan : Saya juga sudah lama ingin bertanya. Setiap kali ustaz memakai serban pasti ada 3 line diserban itu. Biasanya ahli Arqam yg memakai begitu. Apakah ustaz dahulu pengikut Arqam?

Jawapan : Dalam beberapa tahun kebelakangan ini saya memang lebih banyak memakai (3 helai) serban yang ada beberapa garisan berwarna ( 6 atau 13 garisan) di bahagian hadapan dan di hujungnya. Saya berserban sejak tahun 1998-99. Saya paling suka memakai serban berwarna hitam. Tapi kini kedua-dua helai serban hitam saya sudah koyak, maka jarang-jaranglah saya pakai.

Saya bukan pengikut atau bekas pengikut jemah Darul Arqam. Pada zaman Al-Arqam itu, saya masih pelajar sekolah. Tetapi saya memang rapat dengan mereka pada sekitar tahun 1998-2002 (lebih kurang). Ketika itu mereka sudah tidak menggunakan nama Darul Arqam lagi tetapi menukarkannya kepada nama Rufaqa’.

Serban bergaris itu sebenarnya ialah selendang (syaul), tetapi saya jadikan serban. Ia tidaklah sama dengan serban yang dipopularkan oleh Darul Arqam dulu. Corak, ukuran dan jenis kainnya berlainan.

Kesimpulannya, saya bukan pengikut atau bekas pengikut jemah Darul Arqam.

No comments: