Friday, July 2, 2010

Hadis-hadis Tentang Sidratul Muntaha

SOALAN:
Salam. Boleh sertakan hadith tentang topik ini,terutama tentang sidrah muntaha .
Terima kasih. Jazakallah bilkhair.

JAWAPAN:
Wlksm,

Kisah tentang Sidratul Muntaha belum sampai dalam 15 fail kuliah itu, bahkan perjalanan Israk pun belum bermula... panjang lagi kisah ni. Jadi secara ringkasnya saya sertakan beberapa hadis tentangnya...


"Setelah itu buraq membawa kami (Nabi Muhammad dan malaikat Jibril) naik ke Sidratul Muntaha yang daun-daunnya seperti telinga gajah dan buah-buahnya seperti tempayan besar." (Muslim)

"... tidak ada seorang pun makhluk Allah yang dapat menjelaskan sifat-sifat Sidratul Muntaha kerana sangat indahnya." (Muslim)

"Kemudian kami melanjutkan perjalanan sehingga sampai ke Sidratul Muntaha, lalu dilitupi dengan pelbagai macam warna, dan aku tidak tahu apa bendanya itu." (Bukhari)


"Kemudian aku diangkat ke Sidratul Muntaha. Setiap daun di sana hampir menutupi umat ini. Di dalamnya terdapat mata air yang mengalir, namanya Salsabil. Daripada Salsabil itu dibahagi dua sungai, pertama al-Kautsar dan yang kedua dinamakan Ar-Rahmah. Lalu aku mandi di sungai itu, maka Allah mengampuni dosaku yang akan datang dan yang telah lalu." (Baihaqi)

Kata Abu Hurairah : "Kemudian sampai di Sidratul Muntaha, lalu dikatakan kepada baginda: "Inilah sidrah tempat terakhir setiap umatmu yang mengamalkan sunnahmu." (Baihaqi)

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails