Di
sebuah surau lama di kampung sana, selepas solat fardhu Maghrib berjemaah.
Pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumuddin karya Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali sedang berlangsung…
BAHAGIAN
1
ABDULLAH
: Ustaz, maaf saya mencelah. Dalam kitab Ihya’ ini ada banyak hadis palsu. Ok
ke kita ajarkan kepada orang ramai?
USTAZ : (*Memandang
wajah Abdullah sambil tersenyum) Dari mana kamu tahu yang dalam kitab Ihya’ ni
banyak hadis palsu?
ABDULLAH
: Beberapa kali dah saya terbaca. Dan ada juga ustaz-ustaz yang sebut dalam
kuliah mereka.
USTAZ :
Maksudnya… kamu bertaqlid le ye? Tapi setahu saya, kamu ni jenis yang selalunya
anti taqlid. Tak gitu?
ABDULLAH
: Err… hehe! Itu yang saya nak dengar pandangan ustaz ni.
USTAZ :
Ye ke? Ataupun… di hati kamu memang dah ada berpegang dengan apa yang kamu baca
dan kamu dengar tu tak?
ABDULLAH
: (*Tersenyum sahaja, dengan wajah yang jernih menanti penjelasan)
USTAZ : Baiklah.
Kamu pernah belajar kitab Ihya’? Kalau pernah, dengan siapa?
ABDULLAH
: Tak pernah ustaz.
USTAZ : Kamu
pernah mengkaji atau meneliti kitab Ihya’?
ABDULLAH
: Tak pernah lagi.
USTAZ : Mmm…
pernah tengok kitab Ihya’?
ABDULLAH
: Pernah.
USTAZ :
Tengok berdepan ke atau macam mana?
ABDULLAH
: Tengok berdepan pun pernah, tengok di internet pun pernah. Yang berdepan tu,
di rumah bapa saudara saya memang ada satu set terjemahan Indonesia. Dia buat
perhiasan almari depan dia. Saya ada le jugak belek-belek.
USTAZ :
Jadi kamu ada membaca kitab Ihya’ le. Berapa banyak yang pernah dibaca, dan
banyakkah yang difaham?
ABDULLAH
: Eh, saya selak-selak je! Mana-mana bahagian yang nampak menarik tu saya baca
le. Tapi bahagian huraian Syeikh Al-Ghazali ni susah nak difaham.
USTAZ : Imam
Al-Ghazali, bukan Syeikh Al-Ghazali. Syeikh Al-Ghazali tu ulama lain. Ulama Ikhwanul
Muslimin.
ABDULLAH
: Oh, ye ke? Maaf, silap sebut. Hehe. Tapi… memang hari tu saya ada terbaca
dalam akhbar, ada seorang pengkaji mengatakan Syeikh Al-Ghazali sebagai
pengarang kitab Ihya’. Boleh jadi tersalah tu.
USTAZ :
Tak mengapa, cuma takut tertukar orang. Dan… kan pelik dengarnya kalau kita
sebut Syeikh Abu Bakar as-Siddiq, Syeikh Muawiyah Abu Sufyan, Syeikh Umar Abdul
Aziz, Syeikh Abu Hanifah, Syeikh Asy-Syafi’I, Syeikh Ahmad bin Hanbal, Syeikh
Harun Ar-Rasyid, Syeikh Salahuddin al-Ayyubi, Syeikh Muhammad Al-Fateh dan
lain-lain yang sudah ada gelaran tersendiri?
Para
ulama dan ilmuwan dulu-dulu buat gelaran khas untuk mereka mengikut bidang dan
tahap mereka tu bukan saja-saja. Ada sebab-musabab yang bersesuaian. Jadi, tak
cantiklah kalau kita mudah-mudah sebut Imam Al-Ghazali sebagai Ustaz Al-Ghazali
ke, Maulana Al-Ghazali ke, Syeikh Al-Ghazali ke, Lebai Ghazali ke, Abuya
Al-Ghazali ke, Dr. Al-Ghazali, Haji Ghazali ke… dan lain-lainlah.
(*Hadirin
tertawa kecil mendengar celoteh ustaz)
ABDULLAH
: Ok ustaz, no problem! (*Tersenyum sambil mengangkat ibu jarinya - “good”)
USTAZ :
Erm… pernah baca karangan-karangan Imam Al-Ghazali yang lain seperti kitab
Al-Munqiz min Adh-Dhalal, Misykatul Anwar, Kimiya’ As-Sa’adah dan Risalah
Laduniyyah?
ABDULLAH
: Kitab Al-Munqiz dan kitab Kimiya’ tu pernah le dengar, tapi tak pernah baca. Yang
dua lagi tu tak pernah tahu pun. Yang
lain… yang pernah dengar nama macam kitab Ayyuhal Walad, Bidayatul Hidayah,
err… Minhajul Abidin... Tahafut al-Falasifah… pernah le dengar.
USTAZ :
Begitu ceritanya… baiklah.
BAHAGIAN
2
USTAZ : Baiklah.
Yang Abdullah tahu, ada banyak mana hadith palsu dalam kitab Ihya’?
ABDULLAH
: Mm.. macam-macam ustaz. Yang terbaru ni ada orang buat kajian, katanya ada
lebih kurang 200 hadith.
USTAZ :
Kamu terus percaya dan berpeganglah?
ABDULLAH
: Err… tak delah gitu ustaz. Hehe.
USTAZ : Hehe.
Baguslah kalau kamu bersikap tidak terus percaya. Baiklah. Dalam lebih kurang
200 hadith tu, berapa hadithkah yang disepakati kepalsuannya oleh para ulama
hadith?
ABDULLAH
: (*Terdiam beberapa saat) Err… kena ada kesepakatan ke ustaz?
USTAZ :
Kalau ikutkan manhaj yang kamu pegang, kan ke kamu tak suka keputusan khilaf?
Seboleh-bolehnya kamu mahukan keputusan yang tidak boleh berkhilaf. Takkan
dalam hal ini kamu nak terima sesuatu yang ada keputusan khilaf pulak? Tentulah
nak yang ada kesepakatan. Ke macam mana?
ABDULLAH
: Aduh, ustaz (*sambil menepuk dahinya)… jangan le buat kaitan cam tu pulak! Tak
aci le!
USTAZ :
Ok, ok! (*sambil tertawa kecil). Berapa hadithkah daripada 200 hadith tu yang
majoriti besar tokoh-tokoh hadith sahkan sebagai palsu?
ABDULLAH
: Tak adalah saya maklumat yang begitu ustaz. Jenoh kalau nak mencarinya.
USTAZ : Kesimpulannya,
bolehkah kita jadikan sandaran kata-kata satu orang atau beberapa orang pengkaji
kononnya ada lebih kurang 200 hadith palsu dalam kitab Ihya’?
ABDULLAH
: Err.. tentulah tak sesuai ustaz. Tapi sekurang-kurangnya boleh dijadikan asas
perbincangan, atau asas kajian… maksudnya tak bolehlah kita nak menafikan terus.
USTAZ :
Ya, betul tu Abdullah. Saya pun setuju begitu.
BAHAGIAN
3
USTAZ : Kitab
Ihya’ ‘Ulumuddin ini ada banyak hadith. Lebih kurang 5,000 hadith. Lebih
daripada jumlah hadith dalam Musnad Ibnu Majah. Katakanlah betullah dakwaan
kononnya terdapat sekitar 200 hadith palsu dalam kitab besar ini, maka… Islam
tak benarkanlah kitab Ihya’ ini dibaca, diajar, dijual… ? Mesti diharamkankah?
Mesti dilupuskankah? Disesatkankah? Dibid’ah dhalalahkan kah? Atau… macam mana?
ABDULLAH
: Hmmm… jap nak fikir ustaz. Hehe.
USTAZ : Kita
buat tamsilanlah supaya mudah difaham. Katakanlah kita nak makan nasi. Di depan
kita ada sepinggan nasi. Ada lebih kurang 5000 biji nasi di dalamnya. Terdapat
juga lebih kurang 200 butir kulit beras. Apa yang kita nak buat dengan nasi tu?
ABDULLAH
: Saya tak berapa fahamlah kehendak soalan ustaz tu. Harap ustaz dapat
perjelaskan lagi.
USTAZ : Macam
ni lah. Cara pertama – kulit-kulit beras tadi kita kutip dan ketepikan, lalu
nasinya kita makan. Cara kedua – makan nasi dengan kulit-kulit beras tu sekali.
Cara ketiga – buang semua nasi bersama kulit-kulit beras tu. Antara ketiga-tiga
tindakan ini, mana yang sepatutnya kita orang-orang yang waras ini ambil?
TOK
BILAL : (*Mencelah) Yang pertama le ustaz.
USTAZ : Ya!
Orang yang bijak, kulit beras yang 200 biji itu diasingkan, nasinya yang hampir
5000 biji itu dimakan. Orang yang kurang bijak, dia makan nasi dengan
kulit-kulit beras tu sekali. Dan orang yang paling tidak bijak, dia buang
kesemua nasi tu.
(*Suasana
senyap seketika… Beberapa orang hadirin kelihatan mengangguk-anggukan kepala
mereka termasuklah Abdullah)
USTAZ :
Macam tu lah jugak sikap kita terhadap kitab Ihya’ ni. Hadith-hadith yang didakwa
“confirm” palsu ataupun yang dikhuatiri palsu tu, kita ketepikanlah. Palanglah
siap-siap. Janganlah guna. Dah tahu atau dah syak palsu, nak guna buat apa
lagi? Dan… bahagian-bahagian lain kitab Ihya’ yang jauh lebih banyak yang tak
palsu tu, kita pakailah. Takkanlah nak buang keseluruhan kitab Ihya’. Katakanlah
5% hadith palsu, yang 95% lagi hadith yang tak palsu tu pun nak di”reject’
samakah? Seluruh kitab Ihya’ kena dipadamkankah?
(*Hadirin
masih berfikir-fikir…)
USTAZ : Saya
diizinkan Allah mengajar kitab Ihya’ ini ke sana ke sini sudah 4 tahun.
Sepanjang tempoh itu, belum pernah saya guna walau satu pun hadith dalam Ihya’
yang dikatakan palsu ataupun yang disyaki palsu. Bahkan hadith-hadith yang
dhaif pun saya usaha agar tidak menggunakannya, kecualilah matan atau maksudnya
ada dikuatkan oleh sandaran-sandaran lain. Salahkah apa yang saya ajar selama
ini di sisi agama Islam? Adakah kitab Ihya’ mesti dihapuskan?
(*……………..
hening seketika)
USTAZ : Bahkan,
untuk pengetahuan tuan-tuan, sepanjang lebih 20 tahun saya bersama-sama kitab
Ihya’ ini, saya perhatikan bahawa isi kandungan kitab Ihya’ ini ataupun hal-hal
penting yang Imam Al-Ghazali mahu sampaikan kepada kita melalui kitab ini,
tidak terusik pun sekiranya kesemua hadith yang dikatakan palsu itu dipadamkan.
Maksudnya kitab Ihya’ masih boleh beroperasi dan mencapai matlamatnya seperti yang dikehendaki oleh Imam Al-Ghazali
tanpa cacat.
Oleh
itu, kita kena sangat berhati-hati. Walaupun bukan semua, tapi banyak kes yang
saya temui, para penghentam hadith-hadith dalam kitab Ihya’ ni sebenarnya bukan
bertujuan mahu hadith-hadith itu disaring keluar, tetapi mereka punya matlamat
lain.
ABDULLAH
: Apa matlamat mereka ustaz?
USTAZ : Antaranya
ada yang mahu kita Ihya’ dihapuskan terus. Ada yang bermatlamat agar kitab
Ihya’ diharamkan daripada diajar. Ada yang sebenarnya memusuhi Imam Al-Ghazali.
Ada pula yang memusuhi Mazhab Fiqh Syafi’i. Ada yang anti ilmu tasawuf. Yang
anti Mazhab Tasawuf Al-Ghazali. Yang anti dunia kesufian. Yang mahu
menghancurkan Mazhab Tauhid Asya’irah dan Maturudiyyah. Tak kurang yang anti
mazhab fiqh dan tidak bermazhab. Juga yang bermazhab diri sendiri. Dan banyak
lagi.
ABDULLAH
: Tak semua pengkritik hadis-hadis Ihya; macam tu kot ustaz.
USTAZ :
Ya, sebab itu saya katakan tadi bukan dalam semua kes, tapi dalam banyak kes.
Ada beza tu.
ABDULLAH
: Beres ustaz.
BAHAGIAN
4
ABDULLAH
: Kemudian ustaz, Imam Al-Ghazali ini belajar ilmu hadith ataupun lebih
tepatnya ilmu menyaring hadith ni hanya di penghujung usianya sahaja…
USTAZ : Hehe.
Kata-kata kamu tu macam kamu….
ABDULLAH
: Oh, tak tak ustaz! Saya belum berpegang lagi dengan dakwaan tadi. Saya cuma
terbaca dalam akhbar hari tu le. Sebenarnya saya nak kata begini… ada dakwaan
mengatakan Imam Al-Ghazali hanya mendalami ilmu menyaring hadith ni di
penghujung usianya, bahkan mendalam. Di penghujung usianyalah baru dia sedar
akan kepentingan ilmu ini lalu mendalaminya. Bukan kata saya, kata akhbar yang
memetik kata orang lain tu. Hehe.
USTAZ : Amboih,
bijak kamu cari jalan selamat ye, hehe.
ABDULLAH
: Hehe.
USTAZ : Ertinya
selepas Imam siapkan kitab Ihya’lah?
ABDULLAH
: Begitulah lebih kurang.
USTAZ : Hmm…
nanti kejap saya nak fikir-fikirkan… al-maklumlah, dah tua-tua ni……. “belajar
ilmu menyaring hadith hanya di penghujung usianya..” Hmm… ya, di situ
“point”nya!
ABDULLAH
: Teruskan ustaz.
USTAZ : Baik.
Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini tuan-tuan, terdiri daripada 40 buah kitab di
dalamnya. Kitab yang pertama, yang paling awal, yang di depan sekali ialah
Kitab Ilmu. Dalam kitab yang pertama, yang paling awal dan yang paling depan
kedudukannya ini ada Imam Al-Ghazali menulis begini… tunggu sekejap, saya cari
ye. (*Ustaz menyelak-nyelak ke sana ke mari)
TOK
BILAL : Cari ustaz, jangan tak cari. (*Beberapa orang hadirin tersenyum)
USTAZ : Ini
dia. Saya baca, tuan-tuan dengar betul-betul dan kena usaha nak memaham apa
yang Imam Al-Ghazali tulis ni. Kata Imam :
“Adapun
ilmu penyempurna pada hadith Nabi dan atsar ialah ilmu tentang para perawi
hadith, namanya, keturunannya, nama-nama sahabat, keperibadiannya dan ilmu
tentang kejujuran para perawi itu, dan keadaan mereka dalam meriwayatkan
hadith. Supaya dapat membezakan antara hadith yang lemah dan hadith yang kuat. Dan
mengetahui umur mereka, agar dapat membezakan antara hadith mursal dan hadith
musnad. Dan juga mengetahui yang berhubungan dengan musnad itu.”
Dan
ditulisnya pada bahagian lain kitab Ihya’, masih dalam kitab pertama juga : “Adapun
yang meluas dan mendalam (dalam ilmu hadith), sehinggalah melengkapi kepada
seluruh hadith yang diterima, baik yang dhaif, yang kuat, yang bercacat serta
mengetahui pula cara-cara penerimaan hadith itu, keadaan orang-orang yang
menjadi perawi hadith, namanya dan sifatnya.”
Pada
pandangan tuan-tuanlah, orang yang menulis tentang ilmu menyaring hadith
sebegini… dia sedar ke tidak kepentingan ilmu menyaring hadith, tahu ke tidak, dah
belajar ke tidak ilmu menyaring hadith?
TOK
BILAL : Dah tentulah dia tahu dan dah ada ilmu tu. Takkanlah orang macam Imam
Al-Ghazali cakap kosong. Kan dia sendiri yang ajar agar jangan sembang kosong?
USTAZ : Dari
itu fahamlah kita… bahawa ketika mula menulis kitab Ihya’ lagi, dia sudah
sedar, tahu dan ada ilmu saringan hadith, walaupun mungkin tidak sampai ke
tahap ulama hadith elit seperti Imam Bukhari dan Imam Muslim. Bahkan ilmu itu
sudah dimakluminya sebelum mengarang kitab Ihya’ lagi. Mesti diingat juga, yang
kitab Ihya’ ni dikarang bukan di penghujung usianya. Tuan-tuan boleh dapat tak?
HADIRIN
: (*Ada yang menjawab “ya” dan ada yang mengangguk-anggukkan kepala)
USTAZ :
Jika hanya di penghujung usianya baru dia nak ambil ilmu ini, dah tentu dia tak
menulis sebegitu pada awal kitab Ihya’. Dah habis kitab Ihya’lah barulah dia
tulis, ataupun dalam kitab-kitab selepas kitab Ihya’. Tapi, yang berlaku adalah
sebaliknya. Oleh itu, dakwaan tersebut bolehlah kita ketepikan.
ABDULLAH
: Ustaz, takkanlah orang yang buat kajian dan keluarkan kenyataan tu tak
terbaca ye ustaz?
USTAZ : Itulah.
Sebab itu awal-awal tadi saya tanya
kepada kamu… pernah belajarkah, pernah bacakah, pernah kaji dan telitikah,
banyak faham ke banyak tak faham ketika menelitinya, ada tak baca karya-karya
Imam Al-Ghazali yang lain… lebih kurang begitulah soalan saya.
Sebab
apa tau Abdullah, hampir semua yang sibuk-sibuk menyebarkan dalam media, dalam
internet, dalam kuliah kononnya kitab Ihya’ ini negatif… mereka tidak pernah
belajar kitab Ihya’ pun, tidak pernah meneliti keseluruhanpun, ada yang hanya
baca muka surat tertentu, ikut-ikut cakap orang, yang tak pernah buka kitab
Ihya’ pun ada. Majoritinya bertaqlid buta dan mungkin jugak bertaqlid buta dan
tuli. Mereka pakai terima dan ikut sahaja apa kata-kata orang atau tokoh yang
mereka sukai.
TOK
BILAL : Allah…. macam tu punya manusia pun ada ke ustaz?
USTAZ :
Ya. Lagi pula, kitab Ihya’ ni bukan macam kebanyakan kitab lain yang kita
mudah-mudah boleh buka dan mula belajar pada mana-mana bab, mana-mana mukasurat.
Kitab Ihya’ ni isi kandungan dia saling berkait, berkesinambungan. Ada sikit
unsur-unsur ala novel di dalamnya, bukannya ala cerpen. Bukan semua tempat
boleh dilompat. Orang yang main baca lompat-lompat dan pilih-pilih sesuka hati,
hampir-hampir pasti akan tersalah faham ataupun tak faham.
ABDULLAH
: Oo, begitu. Ni baru tahu ni ustaz.
USTAZ :
Ya. Tambahan lagi, nak memaham kitab Ihya’ dengan bergantung kepada kitab Ihya’
sahaja, hampir-hampir pasti akan salah faham atau tak faham. Nak memaham kitab
Ihya’ ini kita kena ada pemahaman tentang sekurang-kurangnya 4 lagi kitab Imam
Al-Ghazali iaitu Al-Munqiz min Adh-Dhalal, Misykatul Anwar, Risalah Laduniyyah
dan Kimiya’ as-Sa’adah. Imam Al-Ghazali ni menulis Ihya’ seolah-olah kita dah
tahu latar belakang pegangannya. Sebab itu kadang-kadang ada tulisannya dalam
Ihya’ tapi huraiannya dalam salah satu kitab yang disebutkan tadi.
Kadang-kadang huraiannya dalam Ihya’ tapi penerangan dasarnya pula berada dalam
salah satu kitab yang disebutkan tadi.
(*Hadirin
kelihatan mengangguk-angguk)
USTAZ :
Kesimpulannya, rata-rata yang sibuk menyebarkan kononnya keburukan kitab Ihya’
pada hari ini tidak ada ilmu yang memadai tentang kitab yang mereka kritik itu.
Sebab itu kita berasa sangat geli hati jika ada orang yang mendakwa umumnya berjaya memaham kitab Ihya’ dengan membaca
kitab Ihya’ sahaja tanpa membaca 4 buah kitab lagi itu. Bagaimana dia boleh faham
entahlah. Memang hebat betul! Melampau
hebatnya!
TOK
BILAL :. Hebat bahagian menipunya tu ustaz! (* Sebahagian hadirin tertawa kecil)
USTAZ :
Tapi tak mustahil jugak, kot-kot dia dapat ilmu laduni kot. Manalah tahu, hehe.
Ataupun dia ada membaca tulisan-tulisan lain yang setara dengan yang empat itu,
boleh jadi jugalah. Kalau dia berguru, boleh jadi jugalah guru dia memang sudah
mahir akan selok-belok pemikiran dan pegangan Imam Al-Ghazali, lalu si guru
huraikan penerangan dalam Ihya’ dengan sedalam-dalamnya tanpa perlu membuka
keempat-empat kitab itu lagi. Wallahua’lam.
BAHAGIAN
5
USTAZ :
Seterusnya, berdasarkan kalimat yang tadi juga iaitu… “belajar ilmu menyaring
hadith hanya di penghujung usianya..” dan dikatakan berjaya pula mencapai ke
peringkat mendalam. Macam tu ke Abdullah?
ABDULLAH
: Lebih kuranglah ustaz.
USTAZ : Saya
nak kupas tentang “mendalam” tu.
Seandainyalah
betul cerita bahawa Imam Al-Ghazali “mendalam” ilmu hadithnya khususnya ilmu
menyaring hadith di penghujung usianya, rasa-rasa kalau dia ada tertulis hadith-hadith
palsu dalam mana-mana kitab dia, lebih-lebih lagi kitab Ihya’, dia akan
berusaha buat pembetulan tak? Ataupun dia biar sahaja tanpa berusaha buat
pembetulan walau satu hadith pun?
TOK
BILAL : Dah tentulah dia akan buat pembetulan ustaz. Kalau tak, cakap tak
serupa bikin le. Ilmu ada, tapi tak amal!
USTAZ :
Paaandai tok bilal kita! Imam Al-Ghazali ni tuan-tuan, permainan jiwa yang
halus-halus pun dia pandang sangat berat dah, apatah lagi jika di dalam kitab
Ihya’ ada dimuatkannya 200 hadith palsu. Betul tak?
HADIRIN
: Betul!
USTAZ : Puak-puak
yang buat dakwaan ni, mereka mengakui Imam Al-Ghazali ada ilmu hadith bahkan mendalam
selepas siap kitab Ihya’, tapi… ada tak Imam Al-Ghazali cuba buat pembetulan ke
atas 200 hadith yang kononnya palsu tu?
Tak ada!
Dia tak pernah buat apa-apa kitab atau helaian untuk betulkan atau batalkan
hadith-hadith dalam Ihya’, padahal ilmu hadithnya dikatakan mendalam di
penghujung usianya. Kan bercanggah tu?
Tak ada
pula sebarang pesanan yang ditinggalkannya termasuklah kepada orang kanannya
sendiri iaitu adiknya Imam Ahmad Al-Ghazali, kot-kotlah untuk kaji atau buang
mana-mana hadith dalam Ihya’, ataupun tak ada pula dikatanya dalam Ihya’ ada
hadith palsu walau sebuah kepada siapa-siapa. Padahal adiknya Imam Ahmad Al-Ghazali
berada bersama-samanya ketika Imam Al-Ghazali meninggal dunia, dan sebelum
meninggal dunia itu Imam Al-Ghazali masih boleh bersembang seperti biasa.
Sekurang-kurangnya
tentulah Imam Al-Ghazali yang diakui mendalam ilmu hadithnya itu ada berucap
dalam majlis, atau berpesan kepada mana-mana orang bawahannya untuk semak
semula hadith-hadith dalam Ihya untuk disaring hadith-hadith palsu. Tapi,
langsung tidak ada! Kan bercanggah tu?
Secara
tidak langsung, apabila orang yang diakui mendalam ilmu hadithnya di penghujung
usianya seperti Imam Al-Ghazali tak kata apa-apa pun tentang walau satu hadith
dalam Ihya’, fahamlah kita bahawa hampir-hampir pasti tidak ada hadith palsu di
dalamnya walau sebuah. Yang ada hanyalah hadith sahih, hadith hasan dan hadith
dhaif.
(*Hadirin
mengangguk-angguk)
Kita
sendirilah, kalau kita dapat tahu dalam karangan kita ada ratusan hadith palsu,
sebelum sampai ke peringkat mendalamnya ilmu hadith kita pun, kita dah tak
senang duduk dah. Malu dah satu hal, nak buat pembetulan, nak “cover” balik
satu hal. Nak bertaubat kepada Tuhan satu hal lagi, nak minta maaf kepada
masyarakat satu hal lagi. Inikan pulak orang seperti Imam Al-Ghazali yang
terkenal tulus, bahkan mahaguru kepada penyakit-penyakit hati. Kalau dia buat
tak tahu sahaja akan hadith-hadith palsu dalam Ihya’ sedangkan dia tahu, dan dia
diakui punya ilmu mendalam tentang hadith, maksudnya kuatlah penyakit-pernyakit
hatinya. Tok guru jenis apa macam tu? Betul tak? Cuba fikir dengan jernih.
Maksudnya,
Imam Al-Ghazali yang diakui mendalam ilmu hadithnya itu tidak mengesan malah
tak syak pun mana-mana hadith di dalam Ihya’ yang bertaraf palsu! Oleh itu,
jelaslah kepada kita bahawa hampir-hampir tidak ada hadith palsu dalam kitab
Ihya’. Nak kata 100% tak ada, kita takut-takutlah jugak kalau-kalau ada
terselit sebuah dua. Tapi kalau sampai 200 hadith palsu……. siapa yang palsu
sebenarnya?
Selepas
Imam meninggal dunia, tak ada pula kita tahu yang Imam Ahmad Al-Ghazali atau
mana-mana murid Imam Al-Ghazali yang mempertikaikan hadith-hadith dalam Ihya’. Takkan
Imam tak tinggalkan apa-apa amanat kalau benar hal itu berlaku? Imam Al-Ghazali
sangat teliti akan kerosakan masyarakat, bahkan sampai ke peringkat kerosakan
hati jiwa masyarakat, takkan hasil karyanya yang akan merosakkan masyarakat
dibiarkannya begitu sahaja?
Cuba
kita renung-renung…. orang yang diiktiraf mendalam ilmu hadithnya di penghujung
usianya langsung tak beri walau satu isyarat tentang kewujudan walau satu
hadith palsu dalam karangannya sendiri, tiba-tiba orang yang tak berapa nak
mendalam boleh kata ada ratusan hadith
palsu pulak di dalamnya. Kan bercanggah tu?
ABDULLAH
: (*Setelah suasana hening seketika…) Ada benarnya kata ustaz tu. Saya pun tak
terfikir pulak sampai ke situ. Padahal, mudah je pun jalan fikirnya.
USTAZ :
Lagi pun, pada penghujung hidupnya, selepas menyiapkan kitab Ihya’, Imam Al-Ghazali
masih menghasilkan kitab-kitab, tapi tak ada pun dia menyentuh tentang
hadith-hadith dalam Ihya’. Jadi, bolehlah kita timbang-timbangkan.
BAHAGIAN
6
USTAZ : Abdullah,
kamu baca tulisan tu dalam “paper” je kot?
ABDULLAH
: Ya.
USTAZ : Maksudnya
kita belum dengar sendiri kata-kata pengkaji tu, dan belum jugak baca tulisan
pengkaji tu sendiri.
ABDULLAH
: Ya, ustaz.
USTAZ :
Jadi dalam hal macam ni, kena kita hati-hatilah. Boleh jadi apa yang
disampaikan oleh si penulis tulisan tu ada ketaksamaan dengan apa yang dikata
atau ditulis oleh pengkaji tu.
TOK
BILAL : Betul tu ustaz!
USTAZ : Oleh
itu, sekarang kita nak buat andaianlah, supaya isu ini lebih jelas kepada kita
orang awam ni. Andaian kita begini… katakanlah memang betul si pengkaji berkata
atau menulis atau mengisyaratkan… bahawa “ada lebih 200 hadith palsu dalam
Ihya’ ‘Ulumuddin”, ataupun dia gunakan perkataan lain yang sewaktu dengannya
seperti “memang”, “tidak dapat dinafikan”, “jelaslah” atau sebagainya, maksudnya
dia sudah “confirm”, sudah pasti, sahih dah bagi dia.
Sekiranya
dia berkata atau menulis atau mengisyaratkan bahawa : “besar kemungkinan ada
200 hadith palsu dalam Ihya’ ‘Ulumuddin”, ataupun perkataan lain yang sewaktu
dengannya seperti “”mungkin, “boleh jadi”, “agak-agak sayalah”, “tidak mustahil”,
“hampir-hampir pasti” atau sebagainya, maksudnya pengkaji sangat berhati-hati
dan mendahulukan “tidak confirm”. Mungkin dia sekadar cenderung, atau syak,
atau meragui atau sebagainya.
Ada
perbezaannya antara “sudah pasti” dengan “cenderung” dengan “syak” dan
lain-lain dari segi pertanggungjawabannya.
TOK
BILAL : Macam mana tu ustaz?
USTAZ :
Sekiranya dia sudah sampai ke peringkat pasti, maka dia kena bentangkan
bukti-buktinya.
ABDULLAH
: Bukti yang macam mana tu ye?
USTAZ : Antaranya,
dia kena buktikan 200 hadith itu palsu yang bagaimana.
Berapa
banyak yang semua pengkaji kata palsu, sepakat palsu? Adakah kesemua 200 hadith
itu? J
Jika
bukan semua disepakati palsu, berapa
hadith yang majoriti pengkaji kata palsu?
Berapa
banyak pula hadith yang lebih kurang sama ramai antara pengkaji yang
mengatakannya palsu dengan pengkaji yang tidak memandangnya palsu?
Berapa
hadith pula yang hanya minoriti pengkaji kata palsu tapi majoriti pengkaji
tidak memandangnya palsu?
Dan
berapa banyak pula hadith yang hanya beberapa orang, atau hanya seorang dua,
atau hanya pengkaji sendiri seorang sahaja yang kata palsu?
Dalam
ratusan tahun ini, sekiranya semua pengkaji yang mengkaji hadith itu
memandangnya palsu, bolehlah kita dan dunia Islam sahkan sebagai memang palsu.
Kalau bukan semua pun mungkin dalam lingkungan 85 ke 90% pengkaji ke contohnya…
Jika majoriti
pengkaji kata palsu, maka besar kemungkinan hadith itu memang palsu.
Jika
lebih kurang sama ramai antara yang memandangnya tidak palsu dengan yang
memandangnya palsu, maka boleh jadi
hadith itu palsu dan boleh jadi juga tidak.
Jika
hanya minoriti pengkaji memandangnya palsu tetapi majoriti tidak memandangnya
palsu, boleh jadi hadith itu tidak
palsu.
Jika
hanya seorang dua sahaja, atau hanya pengkaji seorang sahaja yang berani sahkan
hadith itu palsu tetapi hampir semua pengkaji lain tidak memandangnya palsu,
maka kebarangkalian hadith itu tidak palsu adalah sangat tipis.
Kaedah
ini bukanlah kaedah muktamad, tapi sekadar sebagai langkah berhati-hati kita.
Tak boleh kita buat kajian sendiri lalu umumkan sebagai “pasti palsu” ikut suka
hati. Mana ada kredibiliti dan kesarjanaan dalam kajian ikut sedap hati begitu.
Jadi,
mana-mana pengkaji yang mengatakan “palsu”, maksudnya dia dah “gerenti”lah
bahawa 200 hadith itu palsu, maka dia kenalah bentangkan pengkelasan yang
sebegini. Barulah kajiannya dan hasil kajiannya umat Islam terima. Kalau tidak,
kajiannya tidak sesuai disebarkan kepada orang lain melainkan untuk kegunaan
dirinya sendiri sahaja.
TOK
BILAL : Macam mana ustaz kalau tiba-tiba dia bentangkan pengkelasan tu,
terbukti 200 hadith tu disepakati palsu, atau sekurang-kurangnya majoriti
pengkaji kata palsu?
USTAZ : Sudah
tentu kita akan terima dengan senang hati, malah berterima kasih kepada
pengkaji itu kerana mana-mana cetakan kitab Ihya’ selepas ini bolehlah kita
buat nota kaki dan nyatakan hadith-hadith kerkenaan sebagai “palsu”, iaitu
“confirm” palsu, dan bukannya dipandang palsu oleh satu dua orang sahaja, atau
dipandang palsu oleh diri sendiri sahaja. Ataupun mana-mana hadith yang palsu
tanpa khilaf atau hampir-hampir tanpa khilaf itu dipadamkan sahaja daripada
cetakan-cetakan kitab Ihya’ akan datang. Tak ada masalah.
ABDULLAH
: Tapi ustaz, macam mana pulak kalau dalam 200 hadith yang dia kata palsu itu,
ternyata sebenarnya bercampur-baur. Ada yang disepakati palsu, ada yang
sama-sama kuat khilafnya, ada yang ramai tak pandang sebagai palsu tapi satu
dua orang kata palsu…
USTAZ : Ketika
itu pengkaji terbabit hendaklah membetulkan kajiannya atau kenyataannya.
Nak
betulkan kajian, kena uji betul-betul setiap hadith dan pandangan para
pengkaji. Contohnya, jika selepas itu dia mendapati hanya 30 hadith yang
disepakati palsu, atau hampir-hampir disepakati palsu, maka ketika itu barulah
sesuai dia buat kenyataan contohnya : “Didapati terdapat 30 hadith palsu dalam
kitab Ihya’ ‘Ulumuddin karya Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali.” Dan dia boleh
buat kenyataan tambahan jika mahu : “Dan terdapat 170 hadith lagi yang mungkin
palsu”, sebagai salah satu contoh.
Kalau
tak mahu buat kajian ulang, betulkan sahaja kenyataannya. Sebagai satu contoh,
dia boleh umumkan bahawa : “Didapati 200 hadith dalam kitab Ihya’ hampir pasti
palsu”.
ABDULLAH
: Saya terfikir macam ni pulak ustaz… Macam mana kalau pengkaji tu kata
contohnya : “Hasil kajian saya mendapati terdapat lebih 200 hadith palsu dalam
kitab Ihya’ ‘Ulumuddin”. Itu kan hasil kajian dia, ustaz? Saya hi-lite
perkataan “kajian saya” tu ustaz. Kajian orang lain, lain kiralah.
USTAZ :
Oo… saya faham, saya faham. Jika begitu keadaannya, maka sesuai sangatlah dia
buat penjelasan tambahan. Contohnya dia nyatakan : “Sungguhpun kajian saya
mendapati ada lebih 200 hadith palsu, tapi hal ini bukan bererti “pasti” atau “muktamad”
semua lebih 200 hadith itu palsu kerana ramai lagi pengkaji lain yang dapatan
mereka ada yang sama, dan ada yang tidak sama dengan dapatan saya. Jadi dapatan
saya ini tidaklah boleh dijadikan hujah untuk seluruh dunai dna umat Islam
melainkan jika sudah ada kesepakatan ataupun banyak persamaan dapatan dengan
kajian tokoh-tokoh lain bagi setiap satu hadith itu.”
Begitulah
contohnya, supaya masyarakat khususnya orang awam tidak percaya lagi yakin
bulat-bulat bahawa “confirm” memang ada lebih 200 hadith palsu di dalam kitab
Ihya’. Memang betullah kata kamu Abdullah, sangat penting untuk di”hi-lite”
kalimah “kajian saya” tu, agar tidak nampak sebagai satu keputusan bersama para
pengkaji sejak zaman-berzaman.
PELERAIAN
USTAZ : Eh,
nampak gayanya (sambil melihat ke arah jam di dinding surau)… kuliah kita malam
ni panjang daripada biasa nih. Isya’ pun dah lama lepas. Kita tangguh dulu kot
perkongsian kita malam ni?
(*Hadirin
berpandangan sesama sendiri dan ada yang mengangguk-angguk)
TOK
BILAL : Eloklah tu ustaz. Kuliah akan datang kita boleh sambung lagi kot bab
ni?
USTAZ : Ya.
Insya-Allah kita sambung. Saya bercadang nak bentangkan isu-isu lain seputar
kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ni. Untuk isu malam ni rasanya dah terhurai dah. Ok ke
penjelasan ringkas dan mudah saya malam ni Abdullah?
ABDULLAH
: Bolehlah ustaz. Mungkin boleh diperhalusi lagi pada masa-masa akan datang.
USTAZ :
Alhamdulillah, syukur. Jadi sebagai kesimpulan atau rumusan malam ni… sesungguhnya,
mana-mana kitab selain Al-Quran, semua ada salah silap, atau sekurang-kurangnya
ada kelemahan. Kitab Ihya’ yang besar ini pun tak terlepas daripada hal itu. Apa
yang benar, kita terima. Yang salah, kita ketepikan. Yang kita tidak tahu
kedudukannya, kita tak guna dan tak buang, sampailah ditemui kedudukannya.
Dalam
banyak hal, bukan dalam semua hal, kita dahulukanlah sangka baik berbanding
mendahulukan sangka buruk. Tak ada ruginya bersikap demikian.
Dalam
hal kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini, khususnya dalam isu hadith palsu yang kita
bincangkan malam ini :
1.
Sekiranya benarlah ada 200 hadith palsu dalam
Ihya’ dan hadith-hadith itu dibuang, hal itu tidak mengganggu langsung huraian
dan objektif kitab Ihya’. Jadi, boleh terus membaca atau mengajarkannya.
Ketepikan sahajalah 200 hadith yang kononnya palsu itu. Jangan pula kita
bersikap jahil dengan membuang atau menolak keseluruhan kitab Ihya’. Apatah
lagi untuk menolak atau menjatuhkan pengarangnya, Imam Al-Ghazali. Dah 4 tahun
saya kuliahkan kitab Ihya’ ni, belum pernah walau sekali guna hadith-hadith
yang dikatakan palsu atau disyaki palsu dalam kitab ini. Tak terganggu pun
perjalanan kitab ini.
2.
Ada pengkritik dan pentaqlid mengakui yang Imam
Al-Ghazali ada ilmu hadith mendalam sekurang-kurangnya di penghujung usianya,
tapi ternyata tak ada walau satu hadith pun dalam Ihya’ yang cuba dikoreksi
oleh Imam sama ada melalui perbuatan, kata-kata, isyarat, amanat atau
sebagainya. Umum cakap, bagi Imam Al-Ghazali yang dikatakan mendalam ilmu hadithnya
itu, hadith-hadith dalam Ihya’ tidak adalah yang palsu. Jika ada, sudah pasti
cuba dikoreksinya.
Dan yang
akhirnya, saya memohon berbanyak-banyak kemaafan sekiranya terdapat salah silap
atau kelemahan dalam pengajaran saya pada malam ini. Sekiranya ada dan perlukan
kepada pembetulan atau pemurnian, tuan-tuan boleh bangkitkan dalam kuliah kita
minggu hadapan. Tak mustahil saya pun ada tersilap, terkeliru ataupun
terkurang.
Semoga
kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini terus subur di muka bumi Allah ini…….
(*Selepas
penutup, jemaah pun bersiap-siap untuk menunaikan solat fardhu Isya’ berjemaah)
bersambung….
2 comments:
assalamu'alaikum wbt , umat akhir menyalahi umat terdahulu sayang manakan ada lagi insan spt Imam AlGhazali Rahimullahhuta'ala .Sungguh biadab org skrg ilmu tak tara mana tapi lagaknya mengalshkan mujatahid .....lindungi kami ya Allah dari sikap biadab dgn para ulama pewaris Nabi Saw
Alhamdulillah, pencerahan yang bermakna
Post a Comment