PERSOALAN : Secara
ringkasnya, orang yang bertanya ini anak sulungnya sudah berada di sekolah
menengah. Dia dan isterinya tiap2 hari suruh anak mengaji Quran dan berwirid, dengan
harapan agar anak cenderung ke arah tasawuflah. Tetapi si anak ini kalau
dipaksa, baru dia buat. Nak kata si anak buat sendiri, tak ada. Padahal anak ini
6 tahun dok sekolah KAFA dan boleh mengaji. Mengapa jadi macam tu?
Maka saya pun
bertanya : “Tuan tilawah Al-Quran dan berwirid setiap hari? Anak2 ada nampak
tak?”
Jawapannya : “Jarang2.”
Bertanya lagi : “Isteri
ada tilawah A;-Quran dan berwirid setiap hari? Anak2 ada nampak tak. Atau
kurang2 terdengar pada tiap hari?”
Jawapannya : “Jarang
juga.”
Mungkin ada faktor2
lain, tetapi itulah faktor pentingnya.
Dalam hal ini, jiak
kita mahukan anak2 buat apa yang kita harapkan, kita kena tunjukkan contoh.
Tunjukkan contoh itu kena kedua2 belah pihak – bapa dan ibu. Jika satu pihak
sahaja yang buat, kebarangkalian besar anak2 tak akan mengikut.
Contohnya :
Katakanlah ada sepasang suami isteri yang mempunyai 10 orang anak. Mereka harap
anak2 ni dengan sendirinya nak baca Quran setiap hari. Ada 3 keadaan :
1.
Keadaan
pertama - Ibu bapa yang sejak anak2 kecil lagi sekadar suruh, tekan, marah,
gesa, galakkan, cakap tiap hari, sindir dsb – nak lekat pada 1 orang anak pun
susah.
2.
Keadaan
kedua - Jika sejak anak2 kecil lagi (sebaik2nya sebelum mereka mumayyiz), salah
seorang sahaja yang buat dan tunjukkan contoh pada setiap hari. Maka daripada
10 orang anak, mungkin akan lekat pada 1-2 orang anak sahaja. Mengapa tak lekat
pada anaka2 yang lain? Kerana minda sedar dan minda bawah sedar mereka “merakam”
bahawa hal itu adalah PILIHAN sahaja, bahkan pilihan yang ringan. Umumnya manusia
lebih cenderung untuk memilih yang lebih senang – lalu jiwa mereka memilih
untuk tak buat.
3.
Keadaan
ketiga - Jika sejak anak2 kecil lagi (sebaik2nya sebelum mereka mumayyiz),
kedua2 orang buat dan contohkan pada setiap hari, insya-Allah daripada 10 orang
anak, 7-8 orang akan lekat. Mengapa begitu?Kerana minda sedar dan bawah sedar
mereka “merakam” bahawa hal itu seakan2 KEMESTIAN. Maka sekarang atau suatu
hari nanti mereka akan cenderung untuk buat walaupun tidak disuruh.
Samalah halnya
dalam perkara2 lain. Hendak membentuk anak2 yang dengan sendirinya mahu
mengerjakan solat fardhu, rajin mengerjakan solat2 sunat, merutinkan tilawah
Al-Quran, suka tadabbur Al-Quran, mahu menghafaz, rajin berdakwah, rajin
menuntut ilmu2 agama, mempraktikkan amalan2 dan bacaan2 sebelum tidur, rajin
berlafaz zikrullah, rajin membaca dsb, jika salah seorang sahaja ibu bapa yang
buat dan mencontohkan, kemungkinan besar anak2 tidak akan terikut. Tetapi jika
kedua2 suami isteri buat dan contohkan pada setiap hari, insya-Allah anak2 akan
terikut dengan sendirinya.
Kesimpulannya,
dalam melihat kedegilan anak2, jangan dilupa akan kedegilan kita sendiri. Silap
pada anak ada, silap pada kita pun ada.
-
Catatan
Pengajian Khas Kitab Adab Pernikahan (daripada kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin) –
Membina Rumahtangga Tasawuf & Perjuangan Agama oleh Paklong Abu Zulfiqar
al-Amsyari, 29.11.25