Sunday, November 29, 2009

Benarkah Mereka Menghalang Dakwah?

“Oleh kerana mereka tidak membenarkan saya berceramah, jelaslah mereka berusaha untuk MENYEKAT DAKWAH!”

Sahabat...

Engkau silap wahai hamba Allah! Orang bukan tidak benarkah engkau berceramah, sebenarnya orang tidak benarkah engkau menyebarkan ajaran Wahabi.

Orang bukan tidak benarkah engkau berdakwah, hakikatnya orang tidak benarkan engkau menyemarakkan fahaman Wahabi.

Mengapa begitu sempitnya pemahamanmu tentang DAKWAH sahabat? Apakah berdakwah itu ialah dengan menyebarkan fahaman Wahabi sahaja? Jika kita mengajar tentang ilmu-ilmu Islam yang tidak berkaitan dengan fahaman Wahabi, maka bukan dakwahkah itu?

Jika benar engkau hendak berdakwah, baaaanyak lagi benda dalam agama Islam ini yang boleh engkau dakwahkan selain fahaman Wahabi. Jangan engkau menfitnah dengan mengatakan orang lain MENYEKAT DAKWAH wahai sahabat. Mereka tidak menyekat dakwah, bahkan mereka pun berdakwah juga, bukan engkau dan orang-orang engkau saja yang berdakwah.

Jangan engkau cuba mencari sokongan murahan daripada orang ramai dengan mengatakan pihak-pihak tertentu “MENGHALANG DAKWAH”. Dakwaan engkau itu melencong jauh dan jelas memfitnah. Mengapa sampai begitu caranya engkau menarik sokongan?

Jika engkau orang yang berkredibiliti tinggi, sudah tentu engkau akan mengatakan: “Mereka halang dakwah ajaran Wahabi” dan bukannya “Mereka halang dakwah”. Kalau dikata “Mereka halang dakwah”, luas benar skopnya, nampak buruk benar mereka yang menghalang engkau berceramah.

Kami tahu, engkau cuba MELUASKAN SKOP ITU untuk mendapatkan simpati daripada manusia-manusia yang berfikiran singkat. Maka, nampaklah pihak yang menghalang engkau berceramah sebagai jahat dan salah. Maklumlah, “menghalang dakwah”.

Tuan, bukan menyebarkan ajaran Wahabi saja dikira sebagai dakwah. Kalau benar engkau ikhlas hendak berdakwah, tanpa menyebarkan fahaman Wahabi pun engkau boleh berdakwah, engkau boleh terkenal, engkau boleh dapat banyak pengikut, engkau dilantik ke jawatan-jawatan tinggi, engkau disukai muda-mudi... Banyak apa pendakwah yang hebat-hebat lagi masyhur dan berkesan, mereka tidak perlu menyebarkan ajaran Wahabi pun!

Orang tidak pernah menghalang engkau berdakwah. Dakwahlah semahu-mahumu. Ramai orang tidak tahu membaca al-Quran di seluruh Malaysia, mengapa engkau tidak mengajar membaca al-Quran saja? Apakah mengajar membaca Al-Quran itu bukan dakwah? Apakah martabat mengajar ilmu membaca al-Quran ini rendah, tidak setanding dengan status engkau sahabat?

Ramai orang tidak tahu cara-cara mengerjakan haji dan melaksanakan korban. Mengapa tidak itu yang engkau dakwahkan? Ramai orang tidak tahu tentang li’an, zihar, khuluk dan lain-lain, mengapa engkau tidak pilih bidang itu? Ramai orang tidak tahu ilmu mustalah hadis, kan engkau ammpu mengajarnya ke seluruh tanah air? Banyak lagi bidang lain yang boleh engkau dakwah dan ceramahkan.

Mengapa kalau engkau hendak berdakwah, mesti fahaman Wahabi yang hendak engkau dakwahkan? Engkau sendiri yang menyempitkan dakwah itu lalu kautuduh orang lain menghalang dakwah. Tolonglah betulkan dakwaanmu sahabat. Katakana saja, “Mereka halang dakwah Wahabi.” Jangan engkau tuduh “Mereka halang dakwah.”


Abu Zulfiqar @ Alexanderwathern

No comments: